بزرگ مرد تاريخ

 
 
لوگوي دوستان
گنجينه احاديث

جستجو گر گوگل

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 317
بازدید کل : 5812
تعداد مطالب : 69
تعداد نظرات : 96
تعداد آنلاین : 1



مجموعه فرهنگی مذهبی علمدار شوشتر>

 

راه های تعمیق اندیشه در حلقه ی شجره طیبه صالحین

 

 

 

 

یکی از راههای تعمیق اندیشه و تامل ورزی و خردمندی در افراد مختلف، ایجاد فرصت تامل و تفکر برای آنها، در خلال برگزاری جلسات شجره طیبه صالحین است که البته برای این کار، مربی می تواند مثلا بعد از طرح موضوع بحث، از متربیان بخواهد که دقایقی پیرامون این موضوع فکر کنند و یا اینکه با طرح سئوال و ترغیب افراد به مشارکت در مباحث، قدرت تحلیل و اندیشه آنان را بالا ببرد.

بزرگی می گفت:

«در آموزش به افراد؛ اگر چیزی را به کسی گفتی، یادش می رود؛
اگر یاد دادی، شاید به خاطر آورد؛
اما اگر درگیرش کردی هرگز فراموش نمی کند.»

همچنین در این زمینه، برگزاری مراسم بزرگداشت اندیشمندان مسلمان در مسجد و محله و در مناسبتهای خاص سال، تا حدی می تواند عاملی موثر در ترغیب متربیان و اعضای گروه، نسبت به پاسداشت عقل و اندیشه باشد. بعنوان مثال، اگر در سال روز شهادت استاد مطهری (ره)، مجلس با شکوهی بر پا گردد و در آن افرادی صاحب نظر، پیرامون اندیشه های استاد، سخنرانی کنند، قطعا جوانان و نوجوانان، بطور ناخودآگاه مشتاق الگوپذیری از این بزرگان خواهند شد. چنانکه اگر در این جلسه، مثلا گفته شود که شهید مطهری در بیان خاطراتش می گوید:

«گاهی از فرط خستگی چشم هایم نمی دید و گوش هایم نمی شنید و پاهایم توان تحمل وزن بدنم را نداشت.»

و یا در مناسبت دیگری پس از زمینه سازی مناسب در جمع اعضای حلقه تربیتی این مطلب بازگو شود که علامه شهید، محمد باقر صدر، در سن هجده سالگی، شبانه روزی شانزده ساعت مطالعه می کرد، خود به خود اعضای گروه به تفکر و اندیشیدن و مطالعه و تلاش ترغیب و تشویق می شوند.

در این خصوص، یکی از مربیان خوش ذوق صالحین در یکی از مساجد مشهد مقدس می گفت: ما با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در افراد، روش «مطالعه بالینی» و یا همان «کتاب درمانی» را در حلقه های تربیتی صالحین اجرا کرده ایم.

در این روش، متربیان سعی می کنند خط به خط یک کتاب مفید را بخوانند، مطالب مهمش را از بر کنند و سپس با راهنمایی یک مربی آگاه و با بصیرت، به حاشیه زدن آن کتاب، مرتبط با هر پاراگراف بپردازند تا به این ترتیب بتدریج آن کتاب، برای آنها تبدیل به یک نسخه شفابخش معنوی و یا یک دفترچه راهنمای معالجه بالینی در مواقع نیاز و ضرورت گردد.


نظرات شما عزیزان:

نصرالله سليماني
ساعت8:23---30 دی 1391
تشكر از زحمات شما خدا قوت برشما

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: شجره صالحین, گروه صالحین, درباره صالحین, مربیان گروه صالحین, گروه صالحین شوشتر, شجره طیبه ی صالحین شوشتر, پایگاه امام علی شهرستان شوشتر,

   نوشته شده در پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391  توسط ایمان پورباقری 



آخرين مطالب



مقام معظم رهبري

 
 
 
 
 
نويسندگان